Lente Verzekeringen & Risicobeheer

Neem je verzuim voor lief
of maak je werk van preventie?

Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor je handel, voorraad, gebouwen en wagenpark. Maar je hebt vooral je mensen! Hoe groot worden de problemen als er komend jaar méér mensen uitvallen door ziekte of arbeidsongeschiktheid.

Hoe ga je hierop anticiperen? En had je het ook kunnen voorkomen?

Teveel keuzes?

Teveel keuzes?

Misschien niet als je binnen je bedrijf een royale HRM-afdeling hebt én een jurist.

Maar als je een familiebedrijf hebt, een groothandel, grote volumes en krap op kantoor… dan komt het vaak op het bord van de directie. Terecht, want uiteraard is de ondernemer zelf hoofdverantwoordelijke.

Maar hoe fijn is het dan om terug te kunnen vallen op een adviseur die concreet en proactief bijhoudt:

  • Hoe jouw zaak er voor staat qua verzuim.
  • Wat er verandert in de regelgeving.
  • En wie er voor zorgt dat Piet, Jan of Janet de aandacht krijgen die ze verdienen als ze ziek zijn?

Bepaal zelf je route

Natuurlijk is alles landelijk geregeld. Je weet al dat je twee jaar het loon van je zieke werknemer door moet betalen. En dat heb je al afgedekt door een verzuimverzekering. Maar sluit die (nog) aan bij je wensen, je CAO en betaal je niet teveel premie?

Maar dan komt het…… Wist je dat je niet twee jaar, maar twaalf jaar verantwoordelijke bent voor de loondoorbetaling? En ja, vanaf het derde jaar betaalt het UWV de uitkering. Maar is je loonsom pakweg een half miljoen of meer, dan betaal je wel mee! De conclusie is dat het voorkomen van (langdurig) verzuim, in de praktijk een bak met geld bespaart.

Soms…

is het interessanter om juist méér heft in eigen hand te nemen en het eigen risico te verhogen. Betalen doe je tóch, en misschien is er wel veel meer te halen uit een betere preventie, of een beter behandelplan. Wie duikt daar eens in?

En dan nog iets

Je hebt een Arbodienst of contract met een bedrijfsarts. Is immers bij wet verplicht. Maar maak je gebruik van hun diensten? Heb je een werkend verzuimprotocol? Wat heb je immers aan een verstopt protocol in een handboek van 30 pagina’s?

Het lastige is: eigenlijk is het jouw probleem niet. Maar toch ook weer wel. Want die ene heftruckchauffeur die zoveel rookt, loopt die niet minder risico als je hem zover krijgt dat hij stopt met roken? En die administratieve kracht met overgewicht: hoeveel goodwill levert dat op als diegene mét hulp vanuit het bedrijf wat aan zijn of haar conditie kan doen? En hoe werkt dat dan door in de sfeer op kantoor, of in het bedrijf? Ik zal het niet mooier maken dan het is. Maar we weten allemaal: als het misgaat, raakt het ons ook allemaal. En dan had je het liever voorkomen. Op een positieve manier, en uiteraard met respect voor de privacy van je mensen.

Duurzame Inzetbaarheid is nogal vaag.
Daarom is mijn motto DOE IETS!

Waarom bij mij:

Waarom bij mij:

Verzekeren moet je je toch. Risico’s beheren eveneens. Als je die nu eens gezamenlijk oppakt met het verzuimbeleid?

  • Zoveel mogelijk voorkomen.
  • Zo netjes mogelijk behandelen.
  • Met zorg verzekeren als het toch langer misgaat.

Door mijn afkomst ken ik de mentaliteit hier. De sociale controle is groot. Je hebt genoeg aan je hoofd. En je wilt zeker niet die wantrouwende directeur zijn.

Daar gaat het dus vaak fout.

Want rustig uit laten zieken, kan opgevat worden als desinteresse.
Eén telefoontje na een dag ziekte, kan worden ervaren als druk uitoefenen.
Is het wéér niet goed…. Herken je dat?

Regel het goed voor iedereen:

Beter voorkomen

Door goed-werkgeverschap en werkbare huisregels is soms al 30% verzuim terug te dringen.

Sneller genezen

Door samen te werken met specialisten die weten waar de werknemer baat bij heeft.

Minder kosten

Door slim te verzekeren en van risico maatwerk te maken.

Samen doen?

Ik help je graag verder met je medewerkers. Voor-, tijdens en na hun ziekte of verzuim. Met advies en praktische tips. Inzicht in je statistieken: wie melden zich ziek, en hoe vaak is dat dan?
Is er een vermoeden van iemand met ‘een slokje teveel’ in combinatie met ‘iets te vaak op maandag?’ Dan bespreken we samen de boel. Ik adviseer je om OMA thuis te laten (oordelen, ongevraagde meningen en aannames).

En ik help je met het implementeren van procedures waarmee je meer grip houdt, en tegelijk een beter menselijk contact.

Duur grapje?

Juist niet. Per dag kost een ‘zieke’ werknemer € 250 – € 400! In de praktijk wordt het pas duur als je het laat gaan. Als je te lang geduld hebt. Sneller hulp bieden is goedkoper, effectiever en wordt gewaardeerd. Moet je eens kijken wat dát doet met je verzuimkosten!

Bel of mail voor een kennismaking

Ik maak graag tijd voor ondernemers die beter willen zorgen voor zichzelf en hun medewerkers.

Weten waar mijn drive vandaan komt? Lees hier meer over mij.